Αναζήτηση

Παλεύοντας με το Λεξιλόγιο!



Μαθαίνεις μια ξένη γλώσσα.


Είναι γλώσσα της επιλογής σου και σου αρέσει.


Κι όμως, το νέο λεξιλόγιο που συναντάς ή που σου ανατίθεται σε κάθε μάθημα το βιώνεις σαν βασανιστήριο.


Να σου πούμε τα νέα; Δεν είσαι ο μόνος.


Πριν απογοητευτείς και αποφασίσεις να τα παρατήσεις με την αυθαίρετη δικαιολογία ότι «μάλλον δεν το έχεις με τις γλώσσες»…


Πριν αποφανθείς ότι «έχεις πολύ κακή μνήμη για να μάθεις μια νέα γλώσσα σε τέτοια ηλικία» (που μπορεί να είναι τα 30, τα 40, τα 50 σου ή και αργότερα)…


Κάνε τον κόπο και διάβασε τις παρακάτω αλήθειες:



α) Η μνήμη είναι ρευστή. Διαπλάθεται συνεχώς. Μπορεί να βαλτώσει ή να απογειωθεί ανά πάσα στιγμή. Φαντάσου τη μνημονική ικανότητα σαν έναν μυ που τον γυμνάζουμε λιγότερο ή περισσότερο. Με παραγωγικό ή με σκέτο καταπονητικό τρόπο, με σωστή ή λάθος τεχνική. Από το πώς τον μεταχειριζόμαστε θα πάρουμε τα αντίστοιχα αποτελέσματα.


β) Οι παράγοντες που την επηρεάζουν είναι πολυάριθμοι. Και ενδογενείς και εξωγενείς. Σχετίζονται δηλαδή και με το περιβάλλον μας, αλλά και με το πώς δρούμε εμείς μέσα σε αυτό.


γ) Η ηλικία παίζει όντως το ρόλο της, αλλά όχι αποκλειστικά και όχι πλειοψηφικά. Είναι αλήθεια ότι μια γλώσσα την κατακτάμε πολύ πιο εύκολα και «ανώδυνα» σε παιδική και εφηβική ηλικία. Θα ήταν όμως τεράστιο ψέμα να πούμε ότι η μάθηση και η ικανότητα αυτοβελτίωσης σταματά τόσο νωρίς! Όχι, δεν έχεις τερματίσει πνευματικά χωρίς να το ξέρεις.


δ) Η προσωπική σου ευθύνη και, άρα, ελευθερία έχει πολύ πιο σημαντικό ρόλο απ’όσο ίσως φαντάζεσαι. Αυτό μπορείς να το δεις είτε με φόβο και υπεκφυγή, είτε σαν το απόλυτο μήνυμα αισιοδοξίας! Η επιλογή δική σου.



Είσαι μήπως πιο έτοιμος να ακούσεις μερικές προτάσεις και τεχνικές για τη διευκόλυνση της εκμάθησής σου;






1.Προσοχή – Εστίαση - Συγκέντρωση


Ή, αλλιώς, μην κάνεις και μην σκέφτεσαι πολλά πράγματα ταυτόχρονα.


Για την πλειοψηφία των ανθρώπινων εγκεφάλων, το «παραγέμισμα» με άσχετες μεταξύ τους σκέψεις την ίδια στιγμή, αποδυναμώνει εντονότατα την ικανότητα επεξεργασίας τους και, τελικά, τη μνήμη. Από φυσικού του, το μυαλό αποβάλλει όσες πληροφορίες θεωρεί δευτερεύουσες ή πιο δύσκολες να αποθηκευτούν και κρατάει τις πιο άμεσες, πρακτικές ή εύκολα διαχειρίσιμες. Έτσι, με απλά λόγια, μάλλον ευκολότερα θα θυμηθείς να κλείσεις τον θερμοσίφωνα ή να κάνεις το αυριανό project για τη δουλειά, ενώ θα ξεχάσεις αμέσως εκείνη τη λίστα λέξεων από το μάθημα των ιταλικών σου.


Δεν πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι θυμόμαστε λιγότερα και με μεγαλύτερη δυσκολία όταν η προσοχή μας διασπάται σε διάφορα καθήκοντα. Αυτό είναι και ένα σημαντικό πρόβλημα για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες τύπου ΔΕΠΥ (διάσπαση προσοχής). Ακόμα και αν δεν έχουμε κάποια διαπιστωμένη τέτοια δυσκολία, η κατάσταση στην οποία η προσοχή μας δεν αφοσιώνεται σε μια σκέψη ή ασχολία τη φορά είναι πολύ διαδεδομένη στον σύγχρονο άνθρωπο, ειδικά σε όσους κατοικούν σε αστικό περιβάλλον.




Τι σχέση έχει το περιβάλλον με την απασχόληση του μυαλού μου;


Όλα σχετίζονται.

Η διάσπαση προσοχής δεν έχει να κάνει μόνο με το πόσες δουλειές έχουμε, αλλά και με το ηχητικό μας περιβάλλον (διαρκής θόρυβος πόλης) και το πεδίο όρασής μας (οπτικός θόρυβος ενός ακατάστατου δωματίου ή μιας άναρχης δόμησης και καθημερινής κίνησης σε μεγάλα πλήθη)! Όλα τα παραπάνω είναι γνωρίσματα της πόλης, τα οποία εκλείπουν στην εξοχή. Σε πιο φυσικά περιβάλλοντα, η ησυχία, οι εικόνες τοπίου και ο μικρότερος πληθυσμός ευνοεί την ψυχική ηρεμία και τη συγκέντρωση.



Τί κάνω αν δε μπορώ να αλλάξω το ευρύτερο περιβάλλον μου;


Επειδή οι περισσότεροι από εμάς δε μπορούν εύκολα να αλλάξουν ριζικά τρόπο ή περιβάλλον διαβίωσης, μπούμε να στραφούμε σε στοχευμένες αλλαγές περιορισμένης κλίμακας:

  1. Οργανώνουμε και αδειάζουμε το γραφείο μας. Όσο πιο άδειο είναι το οπτικό περιβάλλον, τόσο λιγότερη η πιθανότητα διάσπασης της σκέψης μας.

  2. Φροντίζουμε να μελετάμε στο πιο ήσυχο δωμάτιο του σπιτιού. Αν υπάρχει οικογένεια, προτιμάμε να διαθέτουμε το χρόνο μελέτης σε ώρες που οι υπόλοιποι απουσιάζουν ή κοιμούνται. Αν η κοντινότερη βιβλιοθήκη ή μικρή καφετέρια είναι πιο ήσυχα από το σπίτι σου, προτίμησε να μελετήσεις εκεί.

  3. Προσπαθούμε να οριοθετήσουμε το χρόνο μελέτης και να δημιουργήσουμε ένα ασφαλές, σφραγισμένο κουτάκι στη σκέψη μας: ο χρόνος αυτός είναι ΜΟΝΟ για τη μελέτη μας, κάθε άλλη σκέψη μπορεί να γίνει πριν ή μετά από αυτό το σαφές χρονικό πλαίσιο. Αν ξεκινήσεις να μελετάς με είκοσι άλλες παράλληλες σκέψεις, είναι πιθανό να σπαταλήσεις απλά το χρόνο σου χωρίς αποτέλεσμα.

  4. Και τώρα, κάνοντας «ζουμ» στην ίδια τη μελέτη, μην προσπαθείς να διαβάσεις μια ολόκληρη σελίδα περιεχομένου μονομιάς. Μπορείς να αποθηκεύσεις οποιαδήποτε πληροφορία μόνο αν της δώσεις τη δέουσα προσοχή, είτε είναι κάτι που ακούς, είτε κάτι που διαβάζεις, είτε κάτι που βλέπεις. Αφοσιώσου λοιπόν σε μία λέξη, ή σε ένα γλωσσικό φαινόμενο τη φορά, αφιερώνοντας λίγα δευτερόλεπτα μόνο σε αυτό, πριν περάσεις στο επόμενο. Για να το πούμε χαριτωμένα, η λέξη θα σε ανταμείψει για την προσοχή που της χάρισες!





Ποιό από τα παραπάνω γραφεία πιστεύεις ότι θα σε βοηθούσε να εστιάσεις στη μελέτη σου;



2. Κατανόηση / Πώς κρατάμε σημειώσεις


Μπορείς να μάθεις μόνο ό,τι μπορείς να καταλάβεις. Το να κατανοείς πλήρως μια πρόταση ή μια ιδέα, σημαίνει το να έχεις καταλάβει τόσο τα μεμονωμένα τμήματά της, όσο και τις συνδέσεις μεταξύ τους. Ένας μηχανικός που υπολογίζει πώς λειτουργεί ένα ηλεκτρονικό κύκλωμα είναι πιθανότερο να κατανοήσει τα μεμονωμένα εξαρτήματά του, αλλά και τις πιθανές βλάβες που μπορεί να προκύψουν και την αιτία τους. Το ίδιο ισχύει και για μια γλώσσα: αν γυρίσεις πίσω σε ένα κείμενο ή μια πρόταση που έχεις ξεχάσει, πολύ συχνά θα διαπιστώσεις ότι σε κάποια σημεία το νόημα σου ήταν εξαρχής θολό και συγκεχυμένο.




Συνεπώς, όταν μελετάς, βεβαιώσου ότι δεν εφαρμόζεις μια άνευ ουσίας «παπαγαλία», όπως λέμε κάποιες φορές για τη σχολική μελέτη, αλλά ότι διαβάζεις κατανοώντας το καθετί.


Από το γενικό το ειδικό:


Μια καλή τακτική είναι μετά από κάθε πρόταση να κάνεις νοητά την ερώτηση στον εαυτό σου: έχω πραγματικά καταλάβει το νόημα και τη χρήση της κάθε λέξης; Αν ναι, τότε πιθανότατα θα μπορέσω να ανακαλέσω αυτές τις λέξεις και να τις ξαναχρησιμοποιήσω σε κάποιο δικό μου κείμενο, προφορικό ή γραπτό.



Από το ειδικό στο γενικό:


Τα πλαίσιο του κειμένου, τα συμφραζόμενα δηλαδή, είναι σημείο-κλειδί στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Όσο σημαντικό είναι να απομονώσω νοηματικά μια λέξη για να την κατανοήσω, άλλο τόσο σημαντικό είναι να γυρίσω πίσω στην ευρεία εικόνα, το πώς δηλαδή την έχει χρησιμοποιήσει ο συγγραφέας ή ο ομιλητής στην πρότασή του. Εάν, δε, συναντήσω την ίδια αυτή λέξη σε 2 ή 3 διαφορετικά πλαίσια συμφραζομένων, το μυαλό μου την εγγράφει ακόμα καλύτερα μέσα από τα παραδείγματα χρήσης της.


Μια λέξη δεν την έχεις κατανοήσει 100%, αν ακόμα δεν είσαι σε θέση να τη χρησιμοποιήσεις σε μία τουλάχιστον σωστή πρόταση.


Για το λόγο αυτόν, όταν μια λέξη σε δυσκολεύει περισσότερο από τις άλλες, μια χρήσιμη άσκηση είναι να δημιουργήσεις με αυτή 1 ή 2 απλές προτάσεις που θα σε διευκολύνουν να ανακαλέσεις το νόημά της. Μπορείς να αντιγράψεις προτάσεις που έχεις βρει σε κάποιο βιβλίο, ακουστικό, ταινία ή τραγούδι ή μπορείς να σχηματίσει και ολόδικές σου προτάσεις. Μία από αυτές τις προτάσεις, μάλιστα, μπορεί να αποτελεί και τον ορισμό της λέξης (πχ. «Μαχαίρι» είναι ένα αντικείμενο με το οποίο κόβουμε το κρέας).








3. Οργάνωση – Ομαδοποίηση – Ενοποίηση


Πάρα πολλοί άνθρωποι υποβοηθούνται σημαντικά από την κατηγοριοποίηση των λέξεων, ενώ τους είναι εξαιρετικά δύσκολο να απομνημονεύσουν λέξεις φαινομενικά «άσχετες» με κάποια κατηγορία ή με το βασικό μήνυμα ενός κειμένου το οποίο ανήκουν.


Ο λόγος είναι απλός: Aπομνημονεύουμε καλύτερα μία πληροφορία όταν τη συσχετίζουμε με κάποια άλλη που ήδη υπάρχει στη μνήμη μας.


Για να το διαπιστώσεις, μπορείς να κάνεις το ακόλουθο τεστ. Διάβασε τον παρακάτω δεκαψήφιο αριθμό: 1914678007. Στη συνέχεια κάλυψέ τον με το χέρι και προσπάθησε να τον θυμηθείς. Είτε δεν θα τα καταφέρεις, είτε, αν το πετύχεις, θα έχεις ασυναίσθητα «χωρίσει» τον αριθμό σε επιμέρους ενότητες. Είναι ο μοναδικός τρόπος να συγκρατήσεις έναν αριθμό με πάνω από 7 ψηφία. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που οι περισσότεροι αριθμοί τηλεφώνου αποτελούνται από 7 ψηφία. Μάλιστα, αν ομαδοποιήσεις τους αριθμούς και τους συσχετίσεις και νοηματικά με κάποιο γεγονός, τότε ίσως τους θυμηθείς ακόμα πιο εύκολα. Για παράδειγμα: 1914 (η χρονολογία που ξεκίνησε ο Πρώτος Παγκόσμιος πόλεμος), 678 (τρεις διαδοχικοί αριθμοί), 007 (James Bond). Έτσι, έχεις μόνο τρία στοιχεία να θυμάσαι αντί για δέκα.



Πώς όμως να κατηγοριοποιήσω τις λέξεις;


Γενικά προτείνουμε να διατηρείς ένα τετράδιο ή ένα ψηφιακό αρχείο αφιερωμένο εξ ολοκλήρου στο λεξιλόγιο. Σε αυτό, σημειώνεις όλες τις άγνωστες (ή ασαφείς ή απλά ξεχασμένες) λέξεις που συναντάς σε ένα κείμενο, σε μια ταινία, σε μια άσκηση ή μέσα στο ίδιο το μάθημα.


Σε δεύτερη φάση, δημιουργείς μια νοηματική κατηγορία για καθεμία, αφήνοντας περιθώριο για προσθήκη νέων λέξεων. Για παράδειγμα, το «μαχαίρι», το «πιάτο» και η «κατσαρόλα» ανήκουν στην κατηγορία «Εργαλεία ή σκεύη φαγητού». Η «πιπεριά» και η «τομάτα» ανήκουν στην κατηγορία «Λαχανικά», ενώ το «γιαούρτι» και το «γάλα» ανήκουν στα «Γαλακτοκομικά». Όλα όμως τα παραπάνω μπορούν να καταταχθούν και σε μια πολύ ευρύτερη κλίμακα, αυτήν της «Τροφής».


Άλλα βοηθητικά στοιχεία που μπορώ να προσθέσω είναι:

· Αν η λέξη έχει θετική έννοια, προσθέτω δίπλα της ένα (+), ενώ αν έχει αρνητική έννοια, προσθέτω ένα (-).

· Μπορώ να σημειώσω τί μέρος του λόγου είναι (ρήμα, ουσιαστικό, επίθετο κλπ).

· Καταγράφω από κάτω όποια παράγωγα (λέξεις από την ίδια ρίζα) ξέρω.

· Σε επόμενο επίπεδο, μπορώ να προσθέσω και τα αντίθετα των λέξεων, για όποιες διαθέτουν.




Το παραπάνω παράδειγμα οδηγεί σε μια ακόμα πιο κωδικοποιημένη αποτύπωση:



ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΟΗΤΙΚΟΥ ΧΑΡΤΗ (mindmap)


Πέρα από το ότι η χωρική (μεταφορικά) αποτύπωση μιας πληροφορίας είναι μια πανάρχαιη μνημοτεχνική πολλών λαών που δεν διέθεταν καν σύστημα γραφής, είναι ίσως ο πιο πλήρης και συνάμα απλός τρόπος να δώσεις σε κάθε πληροφορία τον «χώρο» που τις ανήκει μέσα στο μυαλό και στις κατηγορίες που κατασκευάζει εκ του φυσικού του.


Ουσιαστικά, αυτό που κάνεις είναι να αποτυπώνεις ως εικόνα την ανάλυση κατηγοριών που κάναμε πιο πάνω σε μορφή κειμένου, σαν πλέγμα συνδέσεων ή σαν δέντρο με συγκοινωνούντα κουτάκια. Η παραπάνω εικόνα είναι ένα παράδειγμα απεικόνισης.

Δοκίμασέ το!






4. Επανάληψη


Όταν έρχεσαι σε επαφή με ένα καινούργιο σύνολο γνώσης, καλό είναι να συνειδητοποιήσεις νωρίς ότι είναι σχεδόν αδύνατο να θυμάσαι όλα τα μέρη του με αυτήν τη μία μόνο επαφή!


Ξεκίνησε λοιπόν με μια πιο βιώσιμη προσδοκία: ότι θα θυμάσαι το βασικότερο περιεχόμενο. Σε αυτό θα βοηθήσει να τονίσεις τα σημεία που για εσένα είναι τα πιο σημαντικά, είτε είναι οι πιο συχνά χρησιμοποιούμενες λέξεις, είτε είναι οι νοηματικές κατηγορίες που ενδιαφέρουν εσένα προσωπικά περισσότερο. Η σύνοψη ενεργοποιεί τον εγκέφαλο για να κάνει έπειτα τη «βαριά» δουλειά της σύνθεσης νέων νοημάτων.


Εφόσον λοιπόν δεν είναι δυνατό να θυμάσαι όλες τις πληροφορίες με μία μόνο επαφή, συντόνισε τη μελέτη σου σε περισσότερες από μία ενότητες, στις οποίες θα φροντίσεις να επαναλάβεις την ίδια διαδικασία, προσθέτοντας όμως διαφορετικές λεπτομέρειες, εστιάζοντας σε σημεία που σου διέφυγαν ή που ξέχασες.


Για να το θέσουμε απλά: για τη βελτίωση της μνήμης σου, είναι προτιμότερο να διαβάσεις 3 διαφορετικές μέρες από 1 ώρα, από το να διαβάσεις 3 ώρες συνεχόμενες και μετά να κάνεις παύση μιας εβδομάδας μέχρι την επόμενη επαφή.


Αυτό που θα συμβαίνει είναι ότι, καθώς το μυαλό έχει ως θεμέλιο τις ήδη γνωστές του πληροφορίες, με κάθε νέα επαφή με το ίδιο κείμενο, προσθέτει επιπλέον «οικοδόμημα» επάνω στα ήδη γνωστά του σημεία.



Υπάρχει μια ακόμα σημαντική τακτική:

Όπως όταν γνωρίζουμε ένα νέο άτομο, βοηθά να χρησιμοποιήσουμε 2-3 φορές κοντινές μεταξύ τους το όνομά του για να το θυμηθούμε και την επόμενη φορά, έτσι και μια νέα λέξη που μάθαμε είναι καλό να επιδιώξουμε συνειδητά να τη χρησιμοποιήσουμε με μεγάλη συχνότητα στην αρχή, είτε στον προφορικό είτε στο γραπτό λόγο μας, πχ σε μία έκθεση.


Όλοι οι παραπάνω τρόποι ενεργής επανάληψης θα κάνουν τον εγκέφαλό σου να συνειδητοποιήσει ότι μπορεί να χρειαστεί αυτές τις πληροφορίες αυτές και θα τον βοηθήσουν να τις εγγράψει με έναν εύχρηστο και αποτελεσματικό τρόπο.





5. Ήχος


Μία τελευταία τεχνική στην οποία πιστεύουμε πολύ, είναι η χρήση του ηχητικού ερεθίσματος. Πέρα από τις ακουστικές ασκήσεις κατανόησης, τις οποίες ούτως ή άλλως θα κάνεις στα μαθήματά σου, προσπάθησε να διαβάζεις συχνά φωναχτά.


Ίσως το να ακούς τη νέα λέξη και να την παράγεις με το στόμα σου να σε βοηθήσει πολύ περισσότερο από τη σιωπηλή ανάγνωση, ή, πιθανώς να λειτουργεί καλά για εσένα ο συνδυασμός τους και η εναλλαγή τους.




___________________________


Σε αυτό το σημείο θέλουμε να τονίζουμε το εξής:


Οι άνθρωποι είμαστε μοναδικοί και το ίδιο ισχύει για τον τρόπο που επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες, θυμόμαστε, μαθαίνουμε.


Για το λόγο αυτό, υπάρχουν αρκετές θεωρίες και διατυπώσεις σχετικά με τους τύπους μάθησης στους οποίους μπορούμε να καταταχθούμε. Συχνά, μπορεί να ανήκουμε συνδυαστικά σε πάνω από έναν τύπο μάθησης.


Το σημαντικό είναι, αφού δοκιμάσεις όλους τους παραπάνω τρόπους βελτίωσης της μνήμης που προτείνουμε, να διαπιστώσεις ποιοί είναι εκείνοι που σου ταιριάζουν περισσότερο και έχουν αποτέλεσμα ΣΕ ΕΣΕΝΑ.


_________________________



Τέλος, δε μπορούμε να παραλείψουμε κάποια πολύ βασικά και... τετριμμένα σημεία τα οποία ισχύουν για όλους μας ανεξαιρέτως. Σίγουρα τα έχεις ακούσει αρκετές φορές, ίσως παραμελήσει, κι όμως, ναι, επηρεάζουν ΚΑΙ τη μνήμη σου.



6. Σωστή διατροφή


Η μνήμη είναι σαφώς μια ικανότητα εγκεφαλική. H ισορροπημένη διατροφή είναι απαραίτητη για την ενεργοποίηση της μνήμης μας, αφού βοηθά στην ισορροπία των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου. H έλλειψη βασικών θρεπτικών συστατικών μπορεί να επηρεάσει τις νοητικές μας λειτουργίες και ιδιαίτερα τη μνήμη.


H καθιέρωση του πρωινού γεύματος ενισχύει την πρόσφατη μνήμη. Ακόμα και σε πολύ μικρή ηλικία, είναι διαπιστωμένο ότι τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό στο σπίτι έχουν καλύτερη απόδοση στο σχολείο, πράγμα που οφείλεται στην καλύτερη λειτουργία της μνήμης. Φρόντισε, λοιπόν, να προγραμματίσεις λίγα λεπτά νωρίτερα το καθημερινό ξύπνημα, ώστε να δημιουργήσεις το χρόνο που θα σου επιτρέψεις να ετοιμάσεις και να φας πρωινό. Ακόμα κι αν δε νιώθεις όρεξη στην αρχή, οι χρόνοι των γευμάτων εκπαιδεύονται. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα αρχίσεις να ξυπνάς με πείνα και να αποζητάς τη συνήθεια του πρωινού γεύματος.


Από τις τροφές, έχει διαπιστωθεί ότι τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν ευεργετική επίδραση, γιατί οι πολλές αντιοξειδωτικές ουσίες που περιέχουν καταπολεμούν την επιβράδυνση των νοητικών λειτουργιών. Παράλληλα, τροφές πλούσιες σε βιταμίνες του συμπλέγματος B (γάλα, γιαούρτι, δημητριακά ολικής αλέσεως) συμβάλλουν στην προστασία από ορισμένα νευρολογικά προβλήματα, όπως είναι και η μειωμένη μνήμη.


Ακόμα, τροφές που παίζουν σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της μνήμης είναι το μέλι, η ζάχαρη και γενικότερα τα γλυκά, γιατί ανεβάζουν τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα, η οποία θεωρείται το κύριο καύσιμο του εγκεφάλου. Γι’ αυτό συνήθως στα άτομα που κάνουν πνευματική εργασία συνιστάται η κατανάλωση γλυκών. Ναι! Μόλις απενοχοποιήσαμε την διάθεσή σου να φας μια σοκολάτα ενώ μελετάς!


Τέλος, οι μικρές (!) ποσότητες καφεΐνης μπορούν να μας κρατήσουν σε πνευματική και σωματική εγρήγορση, βελτιώνοντας έτσι τη μνήμη και τη συγκέντρωσή μας. Απλά βεβαιώσου ότι δεν καταναλώνεις τον καφέ αργά το απόγευμα, γιατί έτσι θα απορρυθμίσεις τον δεύτερο σημαντικό παράγοντα, αυτόν του ύπνου.


Συμπληρωματικά, να σημειώσουμε πως είναι καλό να κάνουμε αναλυτικές εξετάσεις αίματος μια φορά το χρόνο, γιατί αν έχουμε σημαντική έλλειψη σε κάποια συστατικά, ίσως χρειαστεί να φροντίσουμε τον εαυτό μας με ορισμένα συμπληρώματα διατροφής για κάποιο διάστημα. Μην το παραμελείς, δεν είναι άσχετο με τις καθημερινές δραστηριότητές σου.




7. Ύπνος


Έρευνες δείχνουν σταθερά ότι οι άνθρωποι που κοιμούνται επτά με οκτώ ώρες έχουν καλύτερη μνήμη από εκείνους που κοιμούνται λιγότερο από πέντε ή περισσότερες από εννέα. Αυτή μπορεί να είναι ακριβώς η σωστή ποσότητα για τον εγκέφαλο ούτως ώστε να κάνει όλες τις χημικές αλλαγές που απαιτούνται για την ενσωμάτωση νέων δεξιοτήτων ή γεγονότων στη μακροπρόθεσμη μνήμη. Ο ύπνος ενισχύει τις συνδέσεις μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων και των διαφόρων περιοχών του εγκεφάλου και μεταφέρει πληροφορίες σε περιοχές του εγκεφάλου που είναι πιο αποτελεσματικές για την αποθήκευσή τους. Αν θέλεις οι πληροφορίες που λαμβάνεις στη διάρκεια της ημέρας να ταξινομούνται και να αποθηκεύονται αποτελεσματικά, τότε φρόντισε να κοιμάσαι αρκετά.


Προφανώς, αν ξενυχτήσεις μία ημέρα την εβδομάδα, δεν γίνεται μεγάλο κακό, αν όμως σταθερά για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν ξεκουράζεσαι επαρκώς, τότε θα δεις άμεσα τα δυσάρεστα αποτελέσματα στην ικανότητα συγκέντρωσης και στο μνημονικό σου!





8. Άσκηση


Η σωματική άσκηση, εκτός από το σώμα και τα συναισθήματα μας, επιδρά ευεργετικά και στον εγκέφαλο. H συστηματική σωματική άσκηση διεγείρει την αναγέννηση των νευρικών κυττάρων και συντελεί στην καλή καρδιακή λειτουργία, η οποία οξυγονώνει σωστά τον εγκέφαλο. H καλή αιμάτωση του εγκεφάλου έχει αποδειχτεί ότι ενισχύει τις νοητικές μας λειτουργίες, και ασφαλώς τη μνήμη.






Ολοκληρώνοντας αυτό το κείμενο, και ενώ ειλικρινά ελπίζουμε να σε βοηθήσει και να σου δώσει λύσεις, θέλουμε να υπογραμμίσουμε και αυτό:


Οποιαδήποτε γλώσσα και να μαθαίνεις, θα πρέπει να την αγαπήσεις, να σε ενδιαφέρει γνήσια και να θέλεις ουσιαστικά και όχι επιφανειακά να την προσεγγίσεις, να την κατανοήσεις.


Η διαδικασία της μάθησης γίνεται πολλαπλάσια δύσκολη όταν το αντικείμενό μας δε μας ενδιαφέρει πραγματικά, όταν είμαστε αναγκασμένοι να το μάθουμε μόνο για την απόκτηση ενός διπλώματος ή για ευχαριστήσουμε κάποιον άλλον.


Ακόμα, λοιπόν, κι αν ξεκίνησες μια γλώσσα για κάποιον λιγότερο ουσιαστικό λόγο, μπορείς πάντα να επανεξετάσεις τη θέση σου απέναντί της. Να δεις τα οφέλη της (όλες οι γλώσσες έχουν κάτι να προσφέρουν) και να πείσεις το μυαλό σου ότι στ’αλήθεια αξίζει να ασχοληθεί μαζί της!



Μόνο να κερδίσεις έχεις!


72 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων